Tips

Och så var det de här med att komma ihåg att blogga. Nåja, tänkte dela med mig av ett fasligt gott recept som jag gjorde igår och åt till middag idag. Nämligen pulled pork. Gud så gott. Efter att ha gjort detta vill jag inte längre äta vanlig tacos känns det som. Här kommer receptet
 
Pulled pork
1 kg fläskkarré på bit
2,5 dl barbecuesås
0,5 msk paprikapulver
2 krm cayennepeppar
2 msk olivolja
Salt efter smak
 
1. Sätt ugnen på 110 grader
2. Lägg i köttet i en gjutjärnsgryta. Häll över barbecuesåsen, parikapulvret, cayennepepparn och olivoljan. Gnid in detta i köttet.
3. På med locket och in i ugnen i 9 timmar.
 
Ett bra tips är att göra detta dagen innan du ska äta den. Jag gjorde min igårkväll kl 22 och tog ut den nu imorse när jag klev upp för att gå till jobbet kl 7. Det var helt perfekt. När du tar ut köttet sitter det fortfarande ihop som en bit, då delar du bara köttet med en gaffel så faller det isär.
Till detta hade vi majs, tomater, gurka, guaccamole, hackad vitlök och hemmagjorda tortillabröd.
 

Tortilla bröd. 6 st.
3,75 dl mjöl
0,5 tsk salt
0,5 tsk bakpulver
0,5 msk matolja
1 dl vatten
 
1. Blanda samman alla torra ingredienser
2. Häll i olja och vatten så du får en fast deg. Kanske behövs lite extra vatten.
3. Dela degen i 6 lika stora bitar och börja med att kavla ut en bit på lätt mjölat bord. Förvara de andra i plastfolie sålänge så de inte blir torra.
4. Gör 6 st runda tortilla bröd och lägg de i hög på varandra med lite mjöl emellan så fastnar de inte i varandra.
5. Hetta upp en stekpanna och häll INTE i något smör utan dessa ska torrstekas.
6. Stek ½ minut på varje sida och förvara de stekta tortillabröden i aluminiumfolie så de håller sig mjuka.
 
Så himla gott, tips tips.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback