Ointressant

Det blev en fika igår med Sophie och även lite mat i form av wok. Vi satt jätte länge och bara pratade om allt möjligt. Under tiden vi var där kände jag hur jag blev sämre och sämre. Slutade med att jag blev förkyld. På kvällen åt jag en kantarell smörgås och la mig sedan i sängen och vilade och kolla lite på tv. Somnade tidigt.

Vaknade upp imorse med världens förkylning. Så jag har legat hela dagen i soffan med en filt, näsdukar, strepsil och ett glas vatten. Johanna kom förbi ett tag för att prata lite skit. Behövligt en dag som denna då jag inte visar mig utanför dörren. Ser ju blekare än blekast ut nu när jag är sjuk. Så ja, just nu händer det inte så mycket alls. Hoppas på att bli frisk till helgen.

Små sjuk

Jahapp, vaknade upp med världens halsont och lite snuvig. Känner mig tung i huvudet. Min pojkvän har smittat mig. Än så länge så känner jag mig inte så hängig att jag behöver ligga i sängen en hel dag men känner att jag inte har jätte mycket energi. Tänkte iallafall försöka fixa mig lite och möta upp Sophie för en fika. Känner att det vore ypperligt med något varmt för min hals. Därefter får vi se vad vi gör.

Ynklig tjej

Gissa vem som har kommit hem från sin resa från Australien efter 6 månader? Jo, Johanna!! Så igår efter min och pojkens powerwalk på 6 km så åkte vi för att träffa henne. Härligt att ha henne hemma, för en liten stund iallafall. Om två veckor flyttar hon till Borlänge och ska plugga. Vi stod där ett tag och prata med henne och när vi sedan går tillbaka till bilen så har jag fått parkeringsböter (!!!!!!). Jag tänkte att det kommer väll ingen p-lisa en måndagkväll kl 8 på kvällen i lilla Viksjö på en jätte liten parkering, men jo. 300 spänn rätt i sjön, hejja.
Blev ett varmt bad på kvällen med hjärtat och avslutade sedan med att kolla på Wallander filmen som gick på tvn.

Imorse skjussade jag han till tåget och sen gick jag ut och gick 3.14 km blev det. Nöjd tjej gick hem och sov lite och vaknade med ont i halsen och hängig. Jahapp. Bara för man skulle ge sig an på att träna. Pojken har varit sjuk så han har smittat mig. Nu ligger jag under en filt och kollar på tvn.

Torsk med äggsås

Vem minns inte torsk med äggsås som man åt en del när man var yngre. Herregud va gott det är.
Tänkte att jag ska laga det ikväll.

Ingredienser:

2 krm salt
½ krm vitpeppar
2 msk hackad persilja

Börja med såsen. Hårdkoka ägget. Skala och hacka ägget och ställ åt sidan.
Vispa ihop mjöl och lite av mjölken i en kastrull. Tillsätt resten av mjölken. Låt koka ca 3 min. Smaksätt med salt och peppar. Ställ såsen åt sidan.

Koka upp fiskbuljongen i en lite bredare kastrull. Skär fisken i portionsbitar. Salta och lägg ner dem i buljongen. Koka på svag värme under lock ca 3 min. Tag upp fisken med en slev och håll den varm. Koka upp såsen. vänd försiktigt ner persilja och ägg i den varma såsen. Servera fisken med såsen och kokt potatis. Gärna någon grönsak såsom ärtor, sockerärtor eller så. Jag kommer nog ha i dill istället för persilja.

Lunch tips

Tillbringade söndagen med min fina pojke. Vi åkte in till staden och kikade runt lite. Köpte lite småsaker och åt indisk mat till lunch. När klockan närmade sig 16 så åkte vi hem för att kolla på OS finalen i handboll. Blev ett silver för Sverige.

Senare bakade vi chokladmuffins med dumle i. Jätte gott men åt bara en halv då jag försöker tänka på vad jag stoppar i mig. Vi var inte så hungriga så på kvällen gjorde vi korv med bröd och kollade på en bra film.

Idag har jag lagat nyttig mat till lunch, närmare bestämt Zucchini och rödlök i ugn, med egengjord tomatsås.

Tomatsås:
1 gul lök
4-5 st vitlöksklyftor
En liten bit chili
Matolja
En burk hela konserverade tomater (400 gram)

Hetta upp lite matolja i en kastrull. Skala lök och vitlök och skär i grova bitar (allt ska ändå mixas sen) och häll sedan i kastrullen. Skär ner chili och låt allt fräsa ihop så de blir lite mjukt.
Häll sedan i tomaterna och låt småkoka i ca 30 min.
Mixa sedan alltihop och smaksätt med salt, lite peppar och lite spiskummin. Klart!

Dela zucchini och rödlök och lägg på en plåt. Ringla över olivolja, flingsalt, timjan och chiliflakes och blanda runt.
In i ugnen på 200 grader till önskad färg och tills de är mjuka.
Ät detta ihop och det blir jätte gott. Enkel men god lunch.

min helg

Min fredagkväll spenderades på en restaurang i Gamla stan. Jag mötte upp Anna på tåget och vi tog oss till gamla stan där vi först stannade till vid en restaurang som hette Movitz. Själva restaurangen låg nere i en gammal källare. Anna säger något samtidigt som hon kollar ner och då kollar jag också och skriker till lite. Upp kommer den här killen/mannen och ger oss hans visitkort. Han håller på med spökvandringar som man kan hänga med på. Därav hans klädsel som var en hög svart hatt, svart rock, svarta byxor, vit skjorta, röda läppar och en jätte gammal väska. Vart livrädd, haha.

Vi gick iallafall vidare till en restaurang som hette Sallys. Vi knep sista lediga bordet och maten var jääättegod och personalen som jobbade var hur trevliga som helst och gav bra service. Bra ställe.
Vi satt där i några timmar och drack vin och sen åkte vi hem. Jag skulle upp och jobba dagen efter

Lördagen spenderades med jobb 10-17 sedan blev det middag hemma och därefter bio i Kista galleria med Sophie. Vi såg The dark night rises. Gud va lång den va, men väldigt bra. Tror dock att jag ska se om den. Andra gången man ser en film så förstår man mycket mer, eller iallafall jag.

Nej. Nu ska jag bege mig till min pojke. Ska på lägenhetsvisningar och ha en jätte mysig dag.

Fredag morgon

Igår jobbade jag till 16 sen var jag och pojken på en lägenhetsvisning i Sundbyberg, därefter åt vi en varsin pizza och fortsatte sen till en annan lägenhetsvisning. Den sista vi kollade på hade ingen bott i förut, den va nyrenoverad. Sen åkte jag hem och fikade med världens bästa mormor som kom på besök. Nu är jag påväg till jobbet, sitter på tåget. Fredag idag och det känns bra. Jobbar dock imorgon också sen är jag ledig en hel vecka. Måste ta tag i att köpa gymkort!!! Herregud. Ska försöka bli fit i höst ;)

kokostoppar

Vi gick på lägenhetsvisningen igår och den var väldigt fin och väldigt rymlig med en walk in closet (!!). Lägenheten gick upp så pass mycket i pris att det inte kändes värt det. Nåja, de va roligt att kolla iallafall. Vi gjorde middag som blev en sallad med kyckling, couscous, ägg och massa grönsaker.

Idag har jag jobbat igen, det gick väldigt bra och det kändes roligt att vara tillbaka.

Nyss fick jag ett ryck att göra kokostoppar med rivet limeskal i. Limen gav en väldigt frisk smak.

50 g smör/margarin
3 st ägg
1 dl socker
½ tsk vaniljsocker
1 krm salt
Skal av 1 hel lime

1.Smält smöret i en kastrull
2. Vispa ihop ägg och socker (inte så att det blir vitt eller fluffigt)
3. Häll i vaniljsocker, salt och limeskalet.
4. Häll i det smälta smöret
5. Blanda runt och låt svälla i 10 min
6. Klicka ut på ett bakplåtspapper med en gaffel och gör de lite halvhöga.
7. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 10 min (jag hade i 15 min exakt för att få den där halvbrända ytan)

KLART!

Sista dagen på semestern, shopping

Middagen igår vart väldigt lyckad, mycket gott. Åkte sedan och hämtade upp pojken och sen hem till han och bara myste.

Idag har jag och mamma varit ute på en liten shoppingrunda. Vi åkte till Stinsen. Köpte detta nedanför plus ett par svarta jeans och två svarta baslinnen.

Sista dagen på semestern också. Eller, jag jobbar tisdag-lördag och sen är jag ledig en vecka och sen jobb igen som vanligt. Perfekt start. Nu väntar jag på att pojken ska springa klart så vi kan gå på lägenhetsvisning 18:30.

Härlig höstväst från Gina Tricot

Enkel grå top med lite svarta inslag, Gina Tricot. Mycket snyggare på än på bild.

Höst tröja från Bikbok, superfin.

Trött, men bra söndag

Igår jobbade jag på bröllopsfest som sagt. Det gick väldigt bra med allt. Det bjöds på alkohol, buffé, cupcakes och strax efter tolv på natten vankades det vickning beståendes av janssons frestelse. Tog sällskap hem med Anna, hennes pojkvän och hennes familj. Var så himla törstig när vi gick därifrån, herregud, drack kanske 2 st småglas med vatten på 7 timmar. Glömde ju helt bort att dricka.

Vaknade tidigt imorse av att telefonen plingade till. Drog mig en stund i sängen med mina fötter som gör ont från gårdagen. Sen var jag faktiskt riktigt duktig. Har förberett en maträtt som jag och mamma ska äta ikväll. Har fått receptet från Anna. Så jag la köttet i marinad tidigare idag. Därefter har jag bakat kanel och vaniljbullar. Däremot ska jag inte äta några bullar då jag ska försöka att inte äta massa godsaker.

Dags att börja med middagen. Ikväll kommer min fina pojkvän hem. En hel vecka har han varit borta från mig och jag saknar han så himlans mycket. Bra söndag!

Bröllopsfest

And here we go.. Annas storasyster frågade mig i helgen som var om jag hade lust att jobba lite på deras bröllopsfest. De gifte sig för ett tag sedan utomlands men har inte haft något firande med släkt och vänner. Tanken var först att jag och Sarah skulle åka till Halmstad i helgen men det blev inte av så jag tackade ja till att hjälpa till. Nu har jag satt på mig svarta byxor och med mig har jag en vit skjorta. Det är flera som ska jobba där så det blir bra de här. Uppdaterar kanske inatt efter festen. Ska jobba 18:00-00/00:30.

Min typ av humor

Dags att börja blogga igen

Dags för att börja blogga igen, men först tar jag och sover lite till denna låt.